måndag 22 december 2008

Nu köper folk sprit...

Man kan påstå många saker om Svenska folket, men att vi skulle spotta i glaset är inte en av dem. Denna dag var nog bland det värsta jag varit med om vad gäller tillströmning av kunder. Redan klockan 10:30 funderade jag på allvar om det inte vore en bra idé att stänga butiken i 10-15 minuter för att minska antalet människor i butiken. Köerna slingrade sig ända ned till lagerdörren... Morgondagen lär inte bli mindre intensiv, tvärtom. Dagen innan dopparedagen, ni vet.

En positiv sak med dagen är att ingen kund har varit otrevlig, vilket ju kan vara gällande norm när inte alla varor finns ute i butiken. Många frågor, men inga sura miner. Jag slutade 18:15 idag, det vill säga två timmar innan stängning och det var JÄVLIGT skönt kan jag lova! Som vanligt när det har varit en intensiv dag så var jag ganska grinig när jag steg på pendeltåget, men efter tre minuter kom tågvärden förbi och ville kolla att mitt kort var giltigt. Hon var en trevlig dam i övre medelåldern, och hon var kundservicen personifierad. Hon log på ett sådant där sätt som smittar av sig, oavsett hur sur man är. När hon kontrollerat mitt kort påpekade hon vilket fint omslagspapper jag köpt (köpte de sista klapparna idag, och omlagspapper är dessvärre obligatoriskt). Hon tyckte det var udda och en frisk fläkt bland alla andra papper som är nedlusade med tomtar och annat otäckt. Jag kunde ju inte mer än att le tillbaka och tacka för att hon tyckte jag har god smak vad gäller omlagspapper. Jag valde ju bara det papper som såg mest Metal ut.

Hennes kommentar var extra gemytlig när man begrundar det faktum att jag har inga som helst estetiska talanger. Jag kan skriva musik, noveller, rabbla upp hundratusentals meningsfulla eller meningslösa fakta, men jag kan ta mig fan inte inreda min egen lägenhet om jag så skulle få betalt för det. Jag är helt värdelös på att få färger och former att "passa in", vilket de stackars expediterna på Dressman blivit varse ett antal gånger. "Passar den här skjortan till de här jeansen? Snälla hjälp mig, jag har ingen aning!"

Nu ska jag lyssna på Chrome Division och förbereda mig för morgondagen.

1 kommentar:

POMO sa...

Beträffande inredande av din lägenhet! Vad du än skulle göra, så kan det inte bli sämre. Eller vad tror du? Förövrigt din gamle novelskrivare! När kommer del två av snickarn? Hälsa kollegorna GOD JUL OCH ETT GOTT NYTT ÅR.