måndag 28 juli 2008

Jävla sommarhelvete!


Fy FAN för sommaren! Den tid då solen har sin största makt; då den vill skjuta UV-strålar på oss i syfte att sprida cancer. Folkslag från varmare delar av planeten börjar plötsligt helt orädda röra sig ute på gator och torg, tillfreds med den skållheta savann som är svensk sommar.

06:50, måndag morgon

Värmen börjar trycka på så fort det blir ljust, och det enda hopp jag har är att hinna till jobbet innan jag går under av vätskeförlust.

Är man som jag tvungen att använda sig av kollektivtrafiken för att ta sig någonstans, blir det hela naturligtvis genast mycket värre. Pendeltåget är väl ok, eftersom den far fram i 160 km/h vilket gör att ett öppet fönster svalkar hyffsat.
Men sedan kliver jag på bussen, en med en somalier bakom ratten vars kritvita flin vittnar om att han aldrig känt sig så hemma som nu. Han ser så förbannat glad ut att jag starkt misstänker att han rökt innan han gick till jobbet, och med rökt menar jag inte en giftpinne á la Marlborough... Så här jävla glad är inte en nykter människa klockan sju på morgonen, än mindre i denna tryckande hetta.

Jag stämplar mitt värdekort utan att ägna chauffören så mycket som en blick, och sätter mig. Fantiserar om mord. Bussförarmord.
Bussjäveln lämnar äntligen Resecentrum, och tio skållheta minuter senare är jag på jobbet. Här tillbringar jag resten av dagen.

Kunderna är på toppenhumör. Öl och rosévin säljer som... tja, öl och rosé på sommaren, och varenda kund påpekar det uppenbara jävla faktum att det är varmt ute. Nähä!? Menar du verkligen det? Det kunde jag aaaldrig tro! Var det det faktum att svetten rinner som på en nyknullad galt nedför din kropp, som du dagen till ära valt att endast dölja med shorts, sandaler och keps?

För helvete, vad är det för fel med folk som går med bar överkropp? Jag är också varm och svettas som ett as, men inte fan slänger jag skammen i garderoben och visar upp min fetlagda lekamen för allmän beskådan!
Tack och lov är denna företeelse främst tillskriven White Trash, men oturligt för mig, så jobbar jag på Systembolaget, och dit kommer nämnda grupp som ett brev på posten varenda jävla morgon...

Idag har jag hatat allt och alla, men imorgon är jag ledig, och bortbjuden på lunch hos en jobbarkompis och hennes karl. Det ska bli trevligt.

Inga kommentarer: