onsdag 30 juli 2008

Shopping - ett veritabelt helvete.

Jag hatar att gå i affärer. Ska jag ha något så vet jag redan i förväg vad jag ska ha, och gör mitt yttersta för att hela spektaklet ska gå så snabbt som möjligt. Jag gillar inte att röra mig bland folkmassorna, det får jag nog av på jobbet, då tvingas jag till och med låtsas att jag gillar det. Det behöver jag inte på min fritid.

Idag slutade jag tidigt, så jag beslöt mig för att inhandla ett par shorts, då värmen för tillfället inte är nådig mot oss som helst har jeans och dessutom längtar efter kung Bore under sommarhalvåret. Jag begav mig till Dressman. Ja, jag handlar på Dressman, era ytliga snobbjävlar! Det är billigt och jag tycker kläderna är snygga, vilket är det enda som spelar roll.

Nu hade de en sjuhelvetes rea, så det blev mer än shorts. Jag fick med mig mer än vad jag tänkt mig med andra ord.

På vägen ut ur köpcentrumet gick jag förbi en klockbutik, och började titta på skiten av någon oförklarlig anledning. Det slutade med att jag pyntade 990:- för en fräsig G-Shock. Ännu en sak att lägga på listan för saker jag inte tänkt köpa.

Några minuter senare finner jag mig själv på Game, initialt för att hälsa på en bekant som jobbar där. Det slutar med att jag köper Hitman: The Triple Hit Pack. Nu kan jag lönnmörda å det grövsta, inte bara fantisera om det.

Strax därefter står jag och flaxar med min mobil på Teknikmagasinet och undrar om de säljer handsfree till min modell. Det gjorde de. Till överpris.

Vid det här laget är jag faktiskt lite sur. Jag känner mig lättlurad och konsumtionsimpulsiv. Jag känner mig som ett fruntimmer, med andra ord.

I ren och skär vrede känner jag att jag måste motivera mina köp och tittar mig omkring. Jag måste ha en ursäkt för mitt handlande! Omgående lägger jag märke till två kvinnor i 30 årsåldern som står och dreglar vid ett skyltfönster till en klädesbutik.

"Åh guuud så söt topp!" utbrister den ena.
"Billig är den också!" svarar den andra.

Diskret går jag förbi och sneglar på prislappen till denna juvel till klädesplagg.

499:- halva priset.

Korkade subbor.

Nu är jag nöjd. Kläder behövde jag, klocka ägde jag ingen, och min förra handsfree har katten tuggat sönder. Jag hade handlat klokt.

Snabbt gick det också, allt som allt tog shoppingturen mindre än 40 minuter. Det klarar bara en karl av. Jag vet, ty jag har varit och handlat med kvinnor. Dessa varelser kan spendera en halv dag på ett köpcentrum, och komma därifrån med endast en flaska svindyrt schampo.

Nä, nu tänker jag vänta ett helt år innan jag ger mig av på ett liknande äventyr.

3 kommentarer:

Gutegirl sa...

Hej! Vad kul att du gillar min blog! Nu ska jag sätta mig och läsa igenom din. Jag gillar sommar och corona med en liten klyfta lime i, det är svalkande och trevligt tycker jag. :-)

Fargash sa...

Jo jag har hört talas om detta vurmande för Corona och limeklyftor. Själv föredrar jag en rejäl ale, sommar som vinter. Stark ska ölfan vara också; gärna en trappist på över 9%.

Läs gärna min blogg, i nuläget tar det väl bara en kvart... men jag ska göra mitt bästa för skriva åtminstone ett inlägg/dag.

lotus8787 sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.