lördag 4 april 2009

Störigt fyllo.

I dag fick jag för mig att jag skulle laga currykyckling till middag. Detta ville jag avnjuta med ett glas halvtorrt vitt vin. Sagt och gjort, åkte in till stan och införskaffade en halvflaska och sedan var det bara att vänta en halvtimme på pendeltåget.

Sitter där i godan ro med ögonen stängda och lyssnar på musik när jag plötsligt känner den omisskänneliga stanken av lodis. Öppnar ögonen och se på fan, framför mig har ett rollatorfyllo parkerat sig och verkar säga något. Jag stänger av musiken och säger "Va?".

Lodis: Får man titta i sportpåsen?
Fargash: Nej!
Lodis: "Nej" säger han! Du vet väl vad en sportpåse är?
Fargash: Nej och jag bryr mig inte heller.
Lodis: Det är ju systembolagspåsen, hö hö!
Fargash: ...
Lodis: Du måste ju vara från Mjölby eller Motala eller nåt.
Fargash: Jaså...?
Lodis: Ja du begriper inte hur vi pratar här i stan.
Fargash: Ok...
Lodis: Jaja, jag har min egen öl här i väskan, så tro inte att jag tigger av dig.

Jag satte på musiken igen och då fortsatte ölfyllans mästare med att antasta kvinnan bredvid mig istället. När han var klar med henne lommade han iväg, antagligen för att förtära sin öl i en rostig gammal container.

3 kommentarer:

POMO sa...

Faaan Fargash. Vet du inte vad en sportpåse är för något.

Fargash sa...

Nä jag hänger inte med gubbsnacket... :p

POMO sa...

Skoja bara. Har heller aldrig hört denna stavelse.....