tisdag 2 september 2008

Jesper Odelberg

Idag har jag suttit och surfat runt på YouTube och hittade ett klipp med komikern Jesper Odelberg. Som ni vet är Jesper CP-skadad och rullstolsbunden, vilket gör att han kan dra bättre skämt om handikappade än någon annan.

Jag ser inget fel i att skämta om handikapp, lyteskomik överlag är något jag uppskattar något oerhört. Men det ska vara för skrattets skull, inte för att kränka. Många människor vet dessvärre inte skillnaden, de anser att handikapp är inget man ska skämta om, man ska tycka synd om de handikappade och behandla dom därefter, det vill säga som sinnesvaga barn.

I alla fall, jag hittade ett klipp som jag tyckte var särskilt roligt, där Jesper och två andra CP:n uppträder i norsk TV. Klippet finnes här. Ett annat klipp som är bra är denna.

2 kommentarer:

Gutegirl sa...

Jag har inga virus. Har du lite Ebola jag kan få?

POMO sa...

Fy faaan vad jag skrattade. Tänka sej att hellre vara cp-skadad än bög. Ha Ha Ha.