tisdag 21 oktober 2008

Nu är hösten är.

Idag lade jag märke till att nu är det ta mig tusan höst på riktigt. Detta är positivt, för det innebär att snart kommer vintern. Förhoppningsvis blir det iskallt och massor med snö. Men det finns en nackdel med vintern, och det är de tre storhelgerna; Lucia, Jul och Nyår.
- Jättetrevligt! tänker du kanske, men då har du aldrig jobbat på Systembolaget. Det finns en terror hos oss bolagare vid namnet Glögg (kan även kallas Satan, Sauron och Darth Vader). Glögg är ju en trevlig dryck, faktiskt så trevlig att varenda invånare i konungariket Sverige ska ha en flaska så fort termometern börjar visa minusgrader.

Glögg ska folk oftast ha vid Lucia och Jul. Vid Jul är det också en hel del mörk lager ("julöl") och kryddat brännvin som gäller. Till nyår så är det mousserande vin (och öl och vin och sprit och fan o hans moster). Det finns en rolig sak med glögg, nämligen det faktum att Blossa varje år lanserar sin årgångsglögg, med en ny smaksättning för varje år. Den här glöggen är folk helt jävliga tokiga i och det tar slut direkt. Sen får vi i personalen ta skit för att det inte tillverkats mer glögg än det gjorts. Skitkul.

Fullsmockat lager, fullsmockad butik, glöggtokiga kunder samt stress så det både räcker och blir över är en bra grogrund för oss med panikångest att utveckla en rejäl inre vinterapokalyps. Men men, man ska inte måla fan på väggen, helgerna kan gå smidigt också i bästa fall, och det är ju det bästa man ska hoppas på. Eller?

Tro nu inte för all del att jag sitter här och snackar skit om mina kära kunder (det vill säga Ni, Svenska folket) men kan ni inte i alla fall försöka att ha lite framförhållning i år? Det är ju knappast roligare för er att stå i kö än det är för mig att sitta i kassan när klockan börjar närma sig 20:00 och man inget hellre vill än att åka hem och ta sig en varm glögg. Kila ner till Systemet en eller två veckor innan Jul och införskaffa det ni ska ha, så blir det inga överfulla butiker. Jag kan ta hand om Er på ett bättre sätt, och ni slipper stå och trängas i en frustrerad kö.

Glöggen börjar säljas den 3/11, bara så att ni vet...

1 kommentar:

AnnaLena sa...

Är det fans moster du har på bild? ^^ Jadå, jag lovar att köpa min glögg i tid... *noterar*