fredag 6 mars 2009

Dagen började inte bra...

När jag hoppade på pendeltåget idag var jag som vanligt vid denna tid av månaden beredd att stiga fram till tågvärden för att ladda på mitt månadskort. Det gick inte för sig, eftersom tågvärden "inte hade handdatorn med sig", "det gick inte att logga in på den i morse". Vad i helvete?! Jag betalar endast med kort, kontanter är till för pundare.

Visst, jag fick åka gratis in till stan, men mitt månadskort förblev värdelöst. Jag hade inte tid att springa in till Pressbyrån och ladda på kortet innan bussen till jobbet avgick. Nåväl, jag kan ju alltid fixa en SMS-biljett. Letade efter info om vad och hur jag ska skaffa denna biljett, men hittade ingenting. En minut innan min buss skulle avgå klev jag på, och följande diskussion uppstod:

Fargash: Hej, jag skulle vilja ha en sån där SMS-biljett.
Chaufför: Ja, men skaffa en då.
Fargash: Men hur gör jag?
Chaufför: Du går som vuxen eller?
Fargash: Njae, jag är 25 (enligt Östgötatrafiken är man inte vuxen förrän du är 26)
Chaufför: Ok, då ska du knappa in LU. (karlfan har vid detta lag initierat ett samtal med en annan chaufför som klivit på bussen av den enkla anledningen att snacka skit)
Fargash: Jaha, ok... Till vilket nummer?
Chaufför: Det vet du väl? (fortsätter att prata med kollegan)
Fargash: Eh... nej, då hade jag väl inte frågat...?
Chaufför: *Suck* (fortsätter ÄNDÅ att prata med kollegan trots en kund i nöd)
Fargash: Jag brukar ha ett Expresskort, men eftersom din inkompententa kollega på pendeltåget misslyckats med att "logga in" på sin "handdator" denna morgon och eftersom jag inte hade tid att ladda på kortet på Pressbyrån så är jag så illa JÄVLA TVUNGEN att köpa en SMS-biljett! Jag är inte dum i huvudet, jag är bara ovan så var så vänlig att berätta hur jag ska gå till väga!
Chaufför: *Suck* Knappa in LU till #blablabla.
Fargash: *Stirrar på idioten som fortfarande bablar med kollegan*
Chaufför: *Snackar skit med kollegan*
Fargash: *Knappar in den idiotiska skiten på mobilen*
Chaufför: *Snackar skit med kollegan*
Fargash: Sådär, titta!
Chaufför: *Tittar förstrött på mobildisplayen* Ja, ok.
Fargash: *Hela dagen är förstörd*

Tycker att det är jävligt orättvist att jag som jobbar på Systembolaget ska behöva utstå allsköns skit från mina kunder, alltmedan chaufförerna inom kollektivtrafiken kan bete sig som svin. Hade jag behandlat en kund på dylikt vis hade jag suttit i ett allvarligt samtal med min chef inom en timme. Med all rätt, kan tilläggas. Är man inom servicesektorn så SKA man vara servil och behandla sina kunder som kungligheter. Det kanske inte är så kul alla gånger, men man gör det ändå därför att man har en tilltro till företagets visioner om att kunden alltid har rätt, även när de inte har det.

Fick skjuts hem i kväll av en jobbarkompis, men om tågvärden har glömt att "logga in" på sin "handdator" i morgon när jag ska till jobbet så lär ni få läsa om det på löpsedlarna... Om Du som läser detta jobbar för Östgötatrafiken så ska du veta att jag har fått en av dina kollegor avskedade förut, och jag kan göra det igen!

2 kommentarer:

POMO sa...

Vem var det du fick avskedad? Var det också en dum jävel, eller var han bara svensk.

POMO sa...

Fråndetenatilldetandra. Ska vi försöka fixa några biljetter till finalerna...........??????