tisdag 31 mars 2009

Modulskifte, Rånartjänst och IPRED.

Två gånger om året så sker det förändringar inom Systembolagets sortiment. Vissa artiklar försvinner, nya kommer in och det blir prisändringar hit och dit. Just i år har media valt att kalla detta modulskifte för "prishöjning" och företeelsen beskrivs i viss slaskpress i apokalyptiska termer. Tro mig, de enda som på ett påtagligt sätt påverkas av prisändringarna är lodisarna, och de klagar aldrig. De brukar bara byta ölsort.
I alla fall så är jag ledig i dag och åker in till jobbet på kvällen för att köra ut de nya varorna i butiken.

Ringde till Rånartjänst (även känt som Radiotjänst) i dag och avanmälde mitt TV-innehav. Det gick smidigt och bra, men jag kände mig jävligt nervös under hela samtalet, nästan som om jag vore en brottsling. Det är otäckt hur statens propaganda angående TV-avgiften har satt sig så djupt att jag nästan känner mig ohederlig när jag avanmäler en TV som faktiskt numera ligger och ruttnar på en soptipp.

I morgon träder IPRED-lagen i kraft. Farbror Leif har redan skrivit om detta, och det är inte mycket som behöver tilläggas. Om man tittar i mina bokhyllor så skulle man aldrig misstänka att jag fildelar (jag säger inte att jag gör det, för det skulle väl räknas som erkännande av "brott"), för jag har en enorm mängd media som jag betalat överpris för med mina surt förvärvade slantar. Man är trots detta skäligen misstänkt som "tjuv" om man köper en film, anti-piratpropagandan frodas när man satt in skivan i spelaren:



Det klippet finns på de flesta DVD-skivor jag äger. Jag har ju köpt filmen för helvete, varför skulle jag behöva se den?! Jag hoppas innerligen att folk inte avskräcks av denna lag, utan tvärtom fortsätter fildela.

Inga kommentarer: