lördag 28 mars 2009

Sjuk jävla dröm.

Jag hann bara sova några timmar innan jag vaknade kallsvettig och jävlig (som sig bör när Fargash har mardrömmar). Det som utspelade sig i drömmen är följande...

Jag och en grupp människor springer ur en tät djungel. Vi leds av Robert Muldoon, ni vet den där viltvårdaren från Jurassic Park som blir dödad av en Velociraptor. Han viftar sin vana trogen med sitt gevär och vi hamnar i en glänta vid en strand. Jag fattar av någon anledning att vi är på en ö som bara ligger några kilometer från ön som Jurassic Park utspelar sig på.
Gläntan vi nyss hamnat i bebos av kor och elefanter, alla djur står stilla i sina hagar, och jag förstår att dessa djur föds upp på denna ö för att bli mat åt Jurassic Parks innevånare.

Men av Muldoons röstläge att döma förstår jag att någonting har gått fruktansvärt fel i Jurassic Park, och vi måste nu locka en Tyrannosaurus rex till oss. Sagt och gjort, han sätter ett skott i benet på en stackars kossa och denna skriker (med all rätt) i högan sky. Några sekunder efteråt hörs vrålet från T-rex bortom sundet mellan oss och Isla Nublar. Vitsen med att skadeskjuta kon är att driva dinosaurien till oss.

Plötsligt blir allt svart, och jag upptäcker att min lillebror tillhör gruppen jag ingår i. Han sitter med en portabel TV och tittar på nyheterna. Tydligen råder ett kallt krig mellan Europa och resten av världen. Jag frågar honom hur läget är, och han svarar att "läget är inte bra..."

Jag tänder min ficklampa, som av någon outgrundlig anledning visas allt i svart-vitt (som det ser ut när de filmar i infrarött på naturfilmer). Jag lyser på elefantinhägnaden och upptäcker till min fasa att bland de skräckslagna djuren står en hel flock Velociraptor. De blundar, som om de låtsas sova. Jag vet dock bättre, jag begriper att planerar något fanstyg...

Jag viftar vidare med ficklampan, och ser att det står ett antal safaribilar ett femtiotal meter ifrån min grupp. Bilarna innehåller vanligt folk. Plötsligt börjar en flock lejon avancera mot dessa bilar. Varför en flock vilda lejon skulle existera på en Sydamerikansk ö reflekterar jag inte över just nu, för rädslan har slagit sina klor i mig.

Jag vänder mig mot min bror, som ser helt bedrövad ut. "Vad är det som pågår?" frågar jag. "Det verkar som om det blir ett kärnvapenkrig, av det apolalyptiska slaget. Det är kört." svarar grabbfan. Jag tror honom.
Lejonen har nu gett sig på bilarna; ett antal honor står på taken och krafsar. Jag vänder mig mot min bror som nu har en hög 2-öressmällare i sina händer. "Har du en tändare på dig?" undrar han. "Ja, men vad fan ska några smällare göra för nytta mot detta?" undrar jag.

Han svarar inte, ser bara skräckslagen ut.

Ok... Nu sitter jag här; omgiven av en grupp intelligenta, sadistiska Velociraptor, en ilsken lejonflock, en hungrig Tyrannosaurur rex på väg och världsledarna är på god väg att införa ett nukelärt världskrig. Likt förbannat sitter jag här med min lillebror och några smällare och hoppas in i det innersta att allt ska ordna sig.

Jag hör T-rex vråla och sedan vaknar jag.

1 kommentar:

Farbror Leif sa...

Jag har sett många filmer med tunnare handling än din dröm.

Själv minns jag sällan drömmar, vilket nog är turligt.
En jag kommer ihåg gick ut på att jag simmade runt i en sjö och samlade flytande enkronor (fan vet var jag stoppade dem), samtidigt som jag jagades av en hög indianer i kanoter. De var väldigt upprörda och sköt pilar på mig.