onsdag 13 augusti 2008

Folk med tokstress.


Idag var en dag som de flesta andra. Egentligen skulle jag ha varit ledig, men jag var tvungen att åka in till jobbet för att ta hand om några saker jag inte hann med förra veckan.
Som jag tidigare skrivit så är jag i kollektivtrafikens nåd, liksom många andra.
Det är fantastiskt, att något så enkelt som att ställa sig i kö och kliva på en buss eller pendeltåg ska vara så förbannat komplicerat för många. Folk hinner knappt stiga av innan de nya resenärerna fullkomligt hamnar i panik och trycker sig in, utan hänsyn till sina medmänniskor. Kvinnor och barn först? Glöm det. Här är det rädda sig den som kan som gäller.

Vad har folk så bråttom för? Bussen åker inte förrän alla är ombord. Är det för att få en bra sittplats? Just det där med sittplatser är ju en episk historia. Det värsta är när någon kärring (oftast) sätter sin fula handväska på sättet längst in, och sätter sig själv på sätet bredvid.

Själv är jag en mycket hänsynsfull resenär. Jag sätter mig alltid längst in och har jag bagage så ställer jag det på golvet eller i knät. Om någon handikappad eller gammal och skröplig människa haltar fram så är jag den första att erbjuda min sittplats. Jag visar gammal hederlig hänsyn helt enkelt.

Ett annat störningsmoment på bussen är ju detta förbannade oljud. Jag lyssnar på musik, men mina öronsnäckor sitter långt in, och inte ens om jag skulle dra på full volym skulle någon höra. Ungdomar skiter i sådana ting, de tar med sig sina Sennheiser modell större och brassar på sin förbannade Hip-Hop så att rutorna skallrar. Än värre är det om de lyssnar genom mobilens inbyggda förstärkare. Helst ska de "sjunga" med också. Fy fan.

Är det inte musik så är det mobilsamtal som gäller. Att tvingas sitta och lyssna på Kevin 16 år prata rinkebysvenska med någon degenererad kamrat är inte kul. "Ey, jag tjackade värsta feta brallorna idag!" Säger han och synar sina nyinköpta byxor som är 3 nummer för stora.
Att snorungarna hellre sniffar lim och vandaliserar än att läsa böcker blir uppenbart under sådana stunder. Dagens ungdom har ett ordförråd som i bästa fall kan jämföras med en utvecklingsstörd utters. Man kan också ta sig en titt på Internet och snabbt konstatera att skriftspråket inte är mycket bättre; på typ platzEr zom tE ExeMpEl lunArztojm ZKRiver DoM typ pÅ d HÄr zÄtTet.. *ler*

Nä, sterilisera alla som inte klarar SFI:s examensprov, och låt oss vettiga människor få lugn och ro!

Inga kommentarer: